Vooraf
De entree account voor Teleblik fragmenten is via hellighart@edith.nl op te vragen.
Nieuw Materiaal
Projectlijn A
Les 1
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Les 2
Inleiding
Zoekproces
De kinderen reageren op het filmpje/stellingen uit de inleiding. Mogelijke vragen/aandachtspunten voor een vervolggesprek:
- Zij vertellen hoe zij het Kerstfeest beleven. Wat doen zij thuis? Is het voor hen meer een (licht)feest ‘van buiten’ of ‘van binnen? Voor een (licht)feest van buiten kunnen twee typerende filmpjes worden gebruikt:
- Voor een (licht)feest ‘van binnen’ kunnen de volgende filmpjes gebruikt worden:
Les 3
Verwerking
Opdracht 1: actie schoenenmaatjes van Edukans. Deze actie loopt van september tot de Kerstvakantie. Het is de bedoeling dat leerlingen spulletjes verzamelen en die in schoenendozen stoppen. De schoenendozen worden ingeleverd op een inleverpunt. Voor meer informatie zie
www.edukans.nl
Les 4
Inleiding
Beeldfragment ‘De engelbewaarder Harrie Jekkers’: in ontwikkeling.
Songtekst
Zoekproces
- Klokhuisuitzending over het thema ‘engelen’
- Dezelfde klokhuisuitzending over het thema ‘engelen’, maar nu in drie delen
Verwerking
Opdracht 1: actie schoenenmaatjes van Edukans. Deze actie loopt van september tot de Kerstvakantie. Het is de bedoeling dat leerlingen spulletjes verzamelen en die in schoenendozen stoppen. De schoenendozen worden ingeleverd op een inleverpunt. Voor meer informatie zie
www.edukans.nl
Projectlijn B
Les 1
Inleiding
- Beeldfragment ‘The Mask’ (uit de film ‘Scream’)
- Beeldfragment: film- en tekenfilmversie van de transformatie van ‘The Mask’
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Opdracht 3: De kinderen bekijken in tweetallen op de computer de clips
Les 2
Zoekproces
beeldfragmenten uit respectievelijk ‘Idols’ en ‘de X-factor’
Les 3
Inleiding
Zoekproces
- U kunt ter motivering/als begeleide inoefening één clip via het digibord laten zien: bijvoorbeeld
- - Tip: de clips kunnen op YouTube worden gevonden en de songteksten op www.songteksten.nl
Verwerkingsopdrachten
Les 4
Inleiding
Zoekproces
Achtereenvolgens worden de volgende spotjes vertoond (actualisering is wenselijk):
Verwerkingsopdrachten
- De kidsSlinger:
De KidsSlinger is een uniek concept waarbij kinderen, binnen het basisonderwijs samen met hun leerkracht, zelf het heft in handen nemen om hun steentje bij te dragen aan een meer betrokken samenleving. In initialtief om concrete invulling te geven aan burgerschap en/of sociale cohesie. http://www.slinger.nu/Slingerprogramma/KidsSlinger/kidsslingerscholen/Pages/default.aspx, http://www.slinger.nu/ of één van de slingersteden:
- Amsterdam, Rotterdam, Ridderkerk, Utrecht, Den Haag, Zwolle, Hengelo, Nijmegen
Projectlijn C
Les 1
Zoekproces
Les 2
Inleiding
Zoekproces
Mogelijke werkwijze:
- De kinderen kijken via het digibord naar een YouTube clip, getiteld ‘Loi Krathong song’ of naar
- deze clip en geven een eerste reactie.
- Aanvulling: lantaarntjes de lucht in tijdens Loi Krathong.
- Vervolgens maken ze (in groepen) een gedicht waarin ze kenbaar maken wat hen aantrekt of tegenstaat in dit feest. Daarvoor lezen ze eerst de informatie op werkblad 2C.1 (en zoeken eventueel aanvullende informatie op internet): zie bijvoorbeeld hier
Verwerkingsopdrachten
Les 3
Zoekproces
- http://web.teleblik.kennisnet.nl/tsr/player/po/fid/3758794.
Typering: Een week voor het Hindostaanse lichtjesfeest Divali wordt het hele huis gepoetst. Ook van binnen moet je schoon zijn, daarom wordt er vegetarisch gegeten. Divali is een gezinsfeest. Elk gezin heeft thuis een eigen Mandir, een kleine tempel. Samen wordt er een ‘puja’ gedaan, dit is een gebed voor Godin Lakshmi. Zij is de godin van rijkdom, geluk en voorspoed. Bij Divali zijn enkele gebedsrituelen. De mensen offeren zoetigheden en fruit aan God en ze steken ‘diya’s’ aan. Diya’s zijn een soort kaarsen en staan symbool voor de lampjes die men aanstak om Rama te verwelkomen. Ook nodigen de lampjes Godin Lakshmi uit om binnen te komen. Tijdens Divali wordt klassieke Indiase dans voorgedaan. In de dans wordt het verhaal van Divali uitgebeeld
- http://www.hetklokhuis.nl/klokhuisstreams/category.cfm?item=0696F75C-2A58-BF62-EFF96D4D65B8FEE5. Typering: een Klokhuisuitzending waarin een gezin bij de voorbereidingen op Divali en het vieren van het feest te zien zijn
- Een beeldversie van het verhaal van Rama en Sita. Via hebtlef.nl, actualisering zal een versie beschikbaar worden gesteld met Nederlandse ondertiteling. Deze tekst, die te vinden is op informatieblad 3C.2, kan ook worden voorgelezen/verteld.
Les 4
Inleiding
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Projectlijn D
Les 1
Inleiding
U toont achtereenvolgens via het digibord:
Zoekproces
Aanvullende voorbeelden in beeld:
Verwerkingsopdrachten
Les 2
Inleiding
Les 3
Inleiding
Zoekproces
Het geboorteverhaal van Jezus in de Islam, Emel Oner vertelt: in ontwikkeling
Les 4
Inleiding
Zoekproces
Als mogelijk aanvullend motiverend zoekontwerp kijken de kinderen naar de clip ‘
Wat kan ik doen?’ van kinderen voor kinderen.
Songtekst
Verwerkingsopdrachten
Projectlijn E
Les 1
Inleiding
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Opdracht 3: Beeldfragment ‘Iedereen’ van de Kast: in ontwikkeling.
Songtekst
Les 3
Inleiding
Les 4
Inleiding
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten