is een multimediale basisschoolmethode voor het vak
levensbeschouwing
Het vak levensbeschouwing speelt in op een fundamentele behoefte van
mensen om antwoord te zoeken op zin, ethische en esthetische vragen,
vragen die mensen zich stellen wanneer zij geconfronteerd worden met
situaties en ervaringen, die niet gewoon en vanzelfsprekend zijn, maar
raken aan de grenzen van het bestaan. Lees
verder...
integreert burgerschap en sociale cohesie
De school is bij uitstek de
plek waar elk kind kennismaakt met de verschillende achtergronden en
culturen van leeftijdgenoten. Maatschappelijke ontwikkelingen als
individualisering en het multicultureler worden van de samenleving vragen
dat scholen actief burgerschap en sociale cohesie bevorderen.
Lees verder...
maakt gebruik van informatie en communicatietechnologie
Bij de opzet van de methode is bewust gekozen om gebruik te maken
van de mogelijkheden van informatie- en communicatietechnologie (ICT). De
projecten krijgen hierdoor een aantoonbare meerwaarde. Daarbij wordt sterk
gelet op het feit dat ICT - toepassing geen doel op zich maar altijd een
middel dient te zijn. Lees verder...
is adaptief in aanbod en werkwijze
Voor groep 1-2 worden vier projecten gemaakt, evenals voor groep 3-4, voor
groep 5-6 en voor groep 7-8. Dat maakt samen 16 projecten voor de hele
basisschool verdeeld over 8 handzame mappen (twee thema’s per map).
Lees verder...
gaat uit van een actief pluriforme benadering en is
waardenvormend
De wet geeft de openbare school nadrukkelijk de opdracht aandacht te
schenken aan de godsdienstige, levensbeschouwelijke en maatschappelijke
waarden in de Nederlandse samenleving met de toevoeging 'met onderkenning
van de betekenis van de verscheidenheid van die waarden'. Zo staat in
artikel 42, lid 1 van de Wet op het primair onderwijs de actief pluriforme
taak van het openbaar onderwijs beschreven. Lees
verder...