Project ‘Lichtfeest of feestlicht?’
Projectlijnen
Projectlijn A
Les 1
Inleiding
- Beeldfragment ‘The Mask’ (uit de film ‘Scream’)
- Beeldfragment van de transformatie van ‘The Mask’ (film- en tekenfilmversie)
Zoekproces
Verwerkingsopdracht
- Opdracht 3: De kinderen bekijken in tweetallen op de computer de clips
Les 2
Inleiding
Les 3
Zoekproces
Les 4
Inleiding
Zoekproces
Projectlijn B
Les 1
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Les 2
Inleiding
Zoekproces
De kinderen reageren op het filmpje/stellingen uit de inleiding. Mogelijke vragen/aandachtspunten voor een vervolggesprek:
- Zij vertellen hoe zij het Kerstfeest beleven. Wat doen zij thuis? Is het voor hen meer een (licht)feest ‘van buiten’ of ‘van binnen? Voor een (licht)feest van buiten kunnen twee typerende filmpjes worden gebruikt:
- Kerstversiering in een eigen ‘euro disney tuin’
- Kerst
- Voor een (licht)feest ‘van binnen’ kunnen de volgende filmpjes gebruikt worden
- Ik geef jou mijn kerstgevoel
- Kroamschudden in Mariaparochie: een verhaal voor iedereen (Matheus ), een verhaal voor kwetsbare en buitengesloten mensen (Lucas)
Toelichting bij het Lucas- verhaal
Op school betekenisvol invulling geven aan Kerstmis (aan lessen levensbeschouwing en kerstviering) vraagt om voorafgaande teamreflectie: als team bespreken waarom we eigenlijk Kerstmis vieren, wat Kerstmis met ons doet, wat we kinderen willen laten ontdekken/beleven. Kortom: vooraf zoeken naar wat kinderen en teamleden raakt, inspireert, in beweging brengt.
Veel scholen maken met Kerstmis gebruik van het verhaal dat aan Lucas wordt toegedicht (het verhaal van Jozef en Maria op weg naar Bethlehem). De schrijver heeft Jezus in dit verhaal willen 'neerzetten' als iemand die voor hem en zijn omgeving niet alleen oog had voor kwetsbare en zwakke mensen maar ook voor mensen die werden buitengesloten of verstoten. Daarom laat de auteur Jezus in zijn geboorteverhaal geboren worden op 'een vergeten plek' ergens aan de rand van het toenmalige Romeinse Rijk (in een stal met een kribbe) en liet hij mensen die in die tijd niet meetelden (herders) als eerste op bezoek komen bij de kribbe. Nee, geen familie, vrienden of bekenden maar mensen die aan de rand van de samenleving leefden.
Een bijzonder verhaal, geschreven met een bedoeling achteraf.
Het voorbereiden en vieren van Kerstmis is dus meer dan aandacht voor samen-zijn, gezelligheid en gemeenschapszin. Het is een oproep tot solidair zijn of je verbinden met kwetsbare en buitengesloten mensen (kernwaarde SOLIDARITEIT) . Kerstmis roept hiértoe op. Het verhaal legt aan lezers en toehoorders de vraag voor: En wat nu? Waar sta jij?
- Lichtfeest in december
Les 3
Verwerking
- Opdracht 1: Basisschoolactie "Schoolmaatjes" van Edukans.
Het is de bedoeling dat de kinderen middels een activiteit leeftijdsgenootjes in Ghana en Malawi kunnen voorzien van lesmateriaal dat bij hen niet of onvoldoende aanwezig is.
Voor meer informatie: www.edukans.nl
Les 4
Inleiding:
Zoekproces
Verwerking
- Opdracht 1: actie schoenenmaatjes van Edukans. Deze actie loopt van september tot de Kerstvakantie. Het is de bedoeling dat leerlingen spulletjes verzamelen en die in schoenendozen stoppen. De schoenendozen worden ingeleverd op een inleverpunt. Voor meer informatie zie
www.edukans.nl
Projectlijn C
Les 1
Zoekproces
Les 2
Inleiding
Zoekproces
- Mogelijke werkwijze
- De kinderen kijken via het digibord naar een YouTube clip, getiteld ‘Loi Krathong song’ of naar
- ‘Loi Krathong song’ (versie 2) en geven een eerste reactie.
- Aanvulling: lantaarntjes de lucht in tijdens Loi Krathong
- Vervolgens maken ze (in groepen) een gedicht waarin ze kenbaar maken wat hen aantrekt of tegenstaat in dit feest. Daarvoor lezen ze eerst de informatie op werkblad 2C.1 (en zoeken eventueel aanvullende informatie op internet):
zie bijvoorbeeld: www.kuleuven.be
Verwerkingsopdrachten
Les 3
Inleiding
- Typering: Voorbereidingen Divali.
Ook van binnen moet je schoon zijn, daarom wordt er vegetarisch gegeten.
Divali is een gezinsfeest. Elk gezin heeft thuis een eigen Mandir, een kleine tempel. Samen wordt er een ‘puja’ gedaan, dit is een gebed voor Godin Lakshmi. Zij is de godin van rijkdom, geluk en voorspoed.
Bij Divali zijn enkele gebedsrituelen. De mensen offeren zoetigheden en fruit aan God en ze steken ‘diya’s’ aan. Diya’s zijn een soort kaarsen en staan symbool voor de lampjes die men aanstak om Rama te verwelkomen. Ook nodigen de lampjes Godin Lakshmi uit om binnen te komen.
Tijdens Divali wordt klassieke Indiase dans voorgedaan. In de dans wordt het verhaal van Divali uitgebeeld.
- Typering: een Klokhuisuitzending waarin een gezin bij de voorbereidingen op Divali en het vieren van het feest te zien zijn.
- Het verhaal van Ram en Sita.
Les 4
Inleiding
Zoekproces
Projectlijn D
Les 1
Inleiding
U toont achtereenvolgens via het digibord:
Zoekproces
Aanvullende voorbeelden in beeld:
Verwerkingsopdrachten
Les 2
Inleiding
Les 3
Inleiding
Zoekproces
Les 4
Inleiding
- Beeldfragment Gandhi (de hongerstaking)
Zoekproces
- Als mogelijk aanvullend motiverend zoekontwerp kijken de kinderen naar de clip ‘Wat kan ik doen?’ van Kinderen voor kinderen (Songtekst).
Projectlijn E
Les 1
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Les 3
Inleiding
Les 4
Inleiding
Zoekproces