Project ‘Gekleurde zandwolkjes’
Projectlijnen
Projectlijn A
Les 1
Inleiding – digibord
Les 2
Inleiding
- De inleiding verwijst naar een oud katholiek gebruik tijdens de vasten: 'Vastentrommeltje'
- Zoekproces – digibord
- Koekeloere, Ramadannen: Moffel en Piertje doen mee aan de Ramadan. Na een hele dag vasten, vertelt Arie dat Moffel en Piertje eigenlijk niet hoeven te vasten. Zij zijn hier veel te jong voor. Arie trakteert ze uiteindelijk op een heerlijk bord spaghetti
- Koekeloere: Suikerfeestbeest: Moffel en Piertje nemen hun eigen gerecht mee naar het Suikerfeest. Moffel denkt dat je in al het eten suiker moet doen. Ruzie maken mag niet tijdens het Suikerfeest
- Info over 'Godsdiensten en eten'
Les 3
Verwerking
- Verwerkingsopdracht 1 – digibord: voorbeelden van Hennafiguren zijn volop te vinden op internet.
- Beeldfragment 'Het Suikerfeest'. Alternatief beeldfragment 'Suikerfeestbeest'. Moffel en Piertje zijn uitgenodigd voor het Suikerfeest en nemen hun eigen gerecht mee. Moffel neemt het woord Suikerfeest iets te letterlijk en doet suiker in al het eten. Moffel en Piertje leren dat ruzie maken niet mag tijdens het Suikerfeest.
Les 4
Verwerking
Projectlijn B
Les 1
Zoekproces – digibord
Les 2
Verwerking
Les 3
Inleiding – digibord
Verwerking
Als verbreding kan een keuze gemaakt worden uit een van de volgende beeldfragmenten (wellicht een extra les):
- Beeldfragment 1 'Dag opa'. De opa van Sven is overleden. Samen met Flip maakt Sven een mooie tekening voor zijn opa. De tekening maken ze vast aan een ballon. De ballon zweeft door de lucht, misschien gaat hij wel naar opa toe. Daarna gaan ze bloemetjes plukken. Die stoppen ze in een vaasje. De bloemetjes zetten ze naast de foto van opa. Sven’s mama steekt het kaarsje aan. Zo kunnen ze altijd aan opa blijven denken. Dag opa.
- Beeldfragment 2 'Voortaan ben jij ergens anders'. Een liedje over hoe het voelt als iemand waar jij van houdt er niet meer is.
- Beeldfragment 3 'Dood vogeltje'. In het poppenhuis is een parkje ingericht en Jas gaat fietsen met de twee Pienen en Beer. Maar in het park ligt een klein dood vogeltje. Wat is dood? Samen met Jas begraaft grote Pien de kleine vogel.
- Beeldfragment 4 'Dag vogeltje'. Moffel heeft een schoenendoos waar hij een tuinkijkdoos van wil maken. Als Piertje en hij hiervoor blaadjes en bloemen verzamelen, vinden ze een dood vogeltje. Ze begraven het in de schoenendoos. Dag vogeltje, rust zacht! Een beetje verdrietig gaan ze naar huis. In de keuken ligt een dode spin. Moeten ze die nu eigenlijk ook netjes begraven?
- Verwerkingsopdracht 4: beeldfragment Moffel en Piertje ‘Doodstil’ (kan ook tijdens het zoekproces worden ingebracht)
- Verwerkingsopdracht 5: beeldfragment 'Toen ik vanmorgen wakker werd'
- Verwerkingsopdracht 6: Gezichtsuitdrukkingen. Opdracht: De kinderen benoemen de emotie van de acht getoonde gezichtsuitsrukkingen.
Les 4
Zoekproces – digibord
- Extra: filmpjes van ei tot kuiken:
Een verbreding naar het lentefeest ‘Pasen’ is mogelijk door een extra les te geven
Projectlijn C
Les 1
Zoekproces
- Informatieblad_1C.2: Gewoon anders
- Powerpoint Foto's vergroot
- Iedereen is anders: Iedereen ziet er anders uit. Elk mens heeft een andere huid, kleur ogen of haar. Maar wat maakt het eigenlijk uit? Daar gaat dit liedje over (van 16.07 tot 19.30).
- Kijk mij nou: Twee kleuters, een lichtgekleurd meisje en een donkere jongen gaan samen op verkenning; een speurtocht rond hun eigen lijf. Wat zit er allemaal aan en op? Wat kun je daar mee doen? Wat zijn de verschillen tussen hen? Je kunt rennen, springen, huppelen, koppeltje duikelen, maar ook vallen natuurlijk en je pijn doen.
- Kinderen voor kinderen, 'En ik': Iedereen is uniek met eigen uiterlijke en innerlijke kenmerken
- Huisje boompje beestje, ‘Anders zijn’: Paz de pinguin vindt het jammer dat hij anders is. De anderen vinden het juist leuk dat iedereen speciaal
Les 2
Inleiding
- tip: Gezien de lengte van het beeldfragment is wellicht
- een aanbod in twee keer te overwegen
- een aanbod van het eerste deel te overwegen aangezien het fragment het thema ‘anders-zijn’ beoogt te introduceren
Zoekproces – digibord
Les 3
Inleiding – extra
Zoekproces
Verwerkingsopdracht
- Opdracht 5: Als je de rondjes en vierkantjes goed inkleurt, komt Zacheüs tevoorschijn.
Les 4
Zoekproces – digibord
Verwerking
Projectlijn D
Les 1
Inleiding
Zoekproces
Verwerkingsopdracht
Les 2
Zoekproces
Verwerking
Les 3
Verwerking
Les 4
Zoekproces
Verwerking
Projectlijn E
Les 1
Inleiding
Zoekproces
- Vertelplaat: 'Henkie', een vertelplatenserie (plaat 1–3)
Les 2
Zoekproces
- Vertelplaat: 'Henkie', een vertelplatenserie (plaat 4-6)
Verwerking
Les 3
Zoekproces
- Vertelplaat: 'Henkie', een vertelplatenserie (plaat 7-9)
Les 4
Inleiding
Zoekproces
- Vertelplaten: 'Henkie', een vertelplatenserie (plaat 10-12)
Verwerking
- Verwerkingsopdracht 1: muziekfragmenten
- Verwerkingsopdracht 4 - digibord: voorbeelden van Hennafiguren zijn volop te vinden op internet.