Project ‘Bling Bling’
Projectlijnen
Projectlijn A
Les 1
Inleiding
Zoekproces
Les 2
Inleiding
Zoekproces
Les 3
Inleiding
Zoekproces
Les 4
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Projectlijn B
Les 1
Inleiding
Les 2
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Les 3
Zoekproces
Les 4
Zoekproces:
Als verbreding/verdieping kan (afhankelijk van de levensbeschouwelijke samenstelling van de groep) aandacht worden besteed aan een van de volgende lichtfeesten (betekent wellicht een extra les)
- Het kerstverhaal (christelijk) en Divali (hindoestaans)
Erik en Raaf vieren samen Kerst! Ze doen mee met het Kerstspel. Zo krijgen we het Kerstverhaal van zo'n 2000 jaar geleden te horen.
- Een filmpje over verschillende lichtfeesten
- Hindoes vieren Divali en joden Chanoeka
- Christenen vieren Advent en er worden kaarsen gemaakt
- Sint Maarten (christelijk)
Flip gaat samen met kinderen het Sint Maartenfeest vieren. Eerst maken ze de lantaarns. Ze gaan met hun lantaarns langs de deuren en zingen een Sint Maartenlied. Ze krijgen veel snoep en verdelen dat eerlijk met elkaar
Verwerkingsopdrachten
Projectlijn C
Les 1
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Les 2
Inleiding
- Kerstmis en Divali
U toont het eerste deel van het filmpje (0.00 – 3.00 minuten) waarin de feesten Kerstmis en Divali en het begrip lichtfeest aan de orde komen.
In deze
uitzending van ‘Huisje boompje beestje’ viert Erik viert Kerstmis op de manier zoals de hindoes hun lichtfeest Divali vieren. Raaf zit in de dakgoot en
viert zijn eigen lichtfeest met oliebollen en een kerstboom. Hoe zou het kerstfeest er uitzien als ze het samen vieren?
Verwerkingsopdrachten
Les 3
Zoekproces
Projectlijn D
Les 1
inleiding
Zoekproces
Les 2
Zoekproces
Les 3
Zoekproces
Les 4
Zoekproces
Als verbreding/verdieping kan (afhankelijk van de levensbeschouwelijke samenstelling van de groep) aandacht worden besteed aan een van de volgende lichtfeesten (betekent wellicht een extra les)
Projectlijn E
Les 1
Vooraf
- Achtergrondinformatie Lucia feest
Inleiding
Les 2
Inleiding
Les 3
Inleiding
Les 4
Zoekproces
- Vervolgens kunt u met de kinderen kijken naar een filmpje van ‘De kerstezel’ (zie Informatieblad 4E.2).
Herkennen de kinderen hierin een overgang van donker naar licht? In plaats van/of als aanvulling op het voornoemde verhaal kan ook één van de volgende beeldfragmenten worden getoond: