Project ‘Voor wat hoort wat’
Projectlijnen
Projectlijn A
Les 1
Zoekproces
Les 2
Zoekproces
- Een typering van het verhaal bij spel ‘Roodland en Geelland’ (een verhaal / spel over vooroordelen en vriendschap).
Les 3
Verdieping / verbreding – digibord
-
Over vooroordelen en verschillen:
- Jongensdingen, meidendingen; liedje + songtekst
- Meisjes en jongens zijn verschillend (tot 7.45)
- Mannetjes en vrouwtjesdieren (vanaf 7.45): bij olifanten is het mannetje groter en heeft langere slagtanden. Hiermee kunnen ze zich beter verdedigen tegen vijanden en de vrouwtjes met kinderen beschermen. Een mannetjesleeuw heeft manen. Daarmee wil hij de indruk wekken van vrouwtjes en vijanden. Bij de beren is het mannetje groot en brutaal, terwijl het vrouwtje klein en rustig is. Vrouwtjesschildpadden hebben een plat schild. Mannetjesschildpadden hebben een hol schild. Zo kunnen ze makkelijk op elkaar klimmen als het vrouwtje bevrucht moet worden
Verwerkingsopdrachten bij opdracht 3 en 4
Les 4
Zoekproces
Projectlijn B
Les 1
Vooraf
- Alternatief 1: De kinderen maken zelf digitale portretten en middels een fotobewerkingsprogramma (of een ander geschikt programma) gaan zij daar digitaal mee aan de slag: de portretten worden op alle mogelijke manieren bewerkt tot een eigentijds en kunstzinnig zelfportret; voor een fotobewerkingsprogramma zie bijvoorbeeld: www.nationalemediasite.nl/downloadfotobewerking.php of www.freedownloads.nl/photo_plus.htm
- Alternatief 2: De kinderen maken met pasfoto en kleurtjes een zelfportret. De zelfportretten worden verzameld tot een klassenportret. Een vel karton wordt aan het bord gehangen. Opdracht: Je gaat jezelf tekenen. Knip je hoofd uit de pasfoto en plak die op papier. Teken je lijf eraan vast en kleur dat in kleren waarin je er leuk uitziet. Knip daarna je hele tekening uit. Plak die op het vel karton aan het bord.
Les 2
Zoekproces – digibord
Verwerkingsopdrachten
Les 3
Vooraf
Zoekproces – digibord
- Indonesiërs eten met de hand
- Wereldse begroetingen
Toelichting: De manier van begroeten kan in verschillende culturen, tijden en landen van elkaar verschillen. In onze westerse samenleving is het bijvoorbeeld gebruikelijk iemand een hand te geven, maar in andere culturen en streken zoals Rusland en Oost-Europa begroeten mannen elkaar met een kus. Een aantal andere voorbeelden van culturen waarin de begroetingen van elkaar verschillen:
- In Japan buigen de mensen naar elkaar wanneer ze elkaar groeten. Hoe verder ze voor elkaar buigen, hoe meer respect ze voor elkaar hebben
- Mensen in Tibet staken, voor de Chinese bezetting, hun tong naar elkaar uit bij een begroeting
- Eskimo’s groeten elkaar door met hun neuzen tegen elkaar te wrijven.
- Islamitisch groeten (meiden van Halal)
De leerlingen kunnen zelf op internet naar voorbeelden zoeken.
Verwerkingsopdrachten
- Opdrachten: voor lichaamsversiering: zie hier of hier
- Kijk ook naar achtergrondinfo bij het dragen van lipschotels.
Les 4
- Dag van het respect en burgerschap.
Verwijzingen:
Projectlijn C
Les 1
Vooraf
Zoekproces
Les 3
Zoekproces
Les 4
Zoekproces
- Beeldfragmenten 'Gebedshuizen'
- Islam: Moskee:
- Christendom (katholieken): kerk
- Christendom (protestanten): kerk
- Hindoeïsme: mandir
- Jodendom: synagoge
Projectlijn D
Les 1
Inleiding – digibord
Zoekproces – digibord
Verwerkingsopdrachten
- Aanvullingen bij opdracht 1
- Aanvullingen bij opdracht 4
- Islamitische dierenverhalen. Boekverwijzingen.
- Anansi de Spin
TV: Denkadog - Alle Honden Praten Er Over (1987) reclame
- Achtergrondinformatie en verhalen
- Beeldfragment Anansiverhaal 'Hoe opa Anansi dood geprikt werd (vanaf 3.00)
Typering: Kindermuseum Villa Zapakara is het decor van deze aflevering die in het teken staat van de spin Anansi en Ghana. De beroemde Anansi spon zijn web naar Suriname, waardoor wij zijn verhalen ook kennen. Maar oorspronkelijk komt hij uit Afrika. Het verhaal wat voorgelezen wordt komt uit het boek van Noni Lichtveld. Anansi heeft natuurlijk een list bedacht om aan eten te komen. Ook doen de presentatoren mee aan de tour van Villa Zapakara, Paleisgeheimen.
- Anansi en de slang, een beeldfragment
- Het grote Anansiboek (beeldfragment)
Les 2
Inleiding
Zoekproces – digibord
Verwerkingsopdrachten
- Bij opdracht 1, zie informatieblok ‘Mierenplaag in boeddhistische tempel’
- Extra informatie:
De monniken volgen een strenge leefwijze. Ze zijn celibatair (ongehuwd), hebben maar een paar noodzakelijke bezittingen en zijn afhankelijk van leken voor voedsel, kleding en onderdak. Tot de uitrusting van een monnik behoren onder andere: bedelnap, een scheermes, een naald en een zeef. De nap is een teken van Boeddha’s geestelijke heerschappij. Het zeefje dient om insecten uit zijn drinkwater te halen. Niet zozeer om zelf niet ziek te worden maar om die dieren te sparen.
Les 3
Inleiding
Zoekproces – digibord
- Als aanvulling op de informatietekst uit het zoekproces
Verwerkingsopdrachten
- Extra opdracht 1: De kinderen zoeken in groepjes op You Tube het meest veelzeggende filmpje over dierendag (google, youtube, video’s, dierendag). De gekozen filmpjes worden gepresenteerd en besproken.
- Opdracht 3 Powerpoint 'Poesje mauw, hondje waf'
- Aanvullende opdrachten over Fransciscus en Wereld Dierendierendag
Les 4
Inleiding
Zoekproces
Verwerkingsopdrachten
Projectlijn E
Les 1
Inleiding
Zoekproces
- Vertelplatenserie: ‘Muis is veel te klein’ wordt bijgesteld/in ontwikkeling
- Pdf-versie vertelplaten
- Weergave in verkleinde vorm
- In plaats het verhaal van 'Muis is veel te klein' kan ook worden gekozen voor het verhaal 'Het lelijke jonge eendje' (het geeft niet dat je anders bent)
Korte typering: Uit een lelijk ei wordt een kuiken geboren dat er ook heel anders uitziet. De hele eendenvijver keert zich tegen het lelijke eendje en verstoot het. Het eendje verlaat de vijver en komt er na winterse ontberingen achter dat hij niet lelijk is, maar een prachtige witte zwaan
Les 2
Vooraf - digibord
- De foto’s van de twee kinderen kunnen middels het digibord worden getoond. Klik op foto 1 en klik op foto 2
Inleiding – digibord
- De kinderen kijken via het digibord naar afbeelding 1 (Wat staat er achter de schutting?) Vervolgens laat u afbeelding 2 zien (2e plaatje)
Zoekproces – digibord
- Alternatief beeldillusies: in plaats van of als aanvulling kunnen enkele beeldillusies worden voorgehouden, te vinden op de volgende websites (u zoekt enkele eenvoudige voorbeelden uit):
Verwerkingsopdrachten
- Opdracht 2, aanvulling: beeldfragment 'Kikker en de vreemdeling'.
Korte typering: In het bos is een nieuw dier komen wonen: Rat. Hij wordt niet geaccepteerd. De dieren zitten boordevol vooroordelen, maar merken dat ze van hun standpunt terug moeten komen: i.p.v. lui en brutaal is hij juist behulpzaam en actief. Hij wordt volledig geaccepteerd en is zelfs geliefd. Dan besluit Rat om naar Amerika te gaan. ‘Kikker en de vreemdeling’ is een schitterend geschilderd prentenboek in warme kleuren. Dit vierde boek over Kikker is gezien zijn thematiek ideaal om voor te lezen op scholen en daarna over discriminatie te praten
Les 3
Zoekproces
- Aanvulling: beeldfragmenten 'Kinderen voor kinderen'
- 'En ik' van 'Kinderen voor kinderen'.
- 'LOM kind' (van tevoren het woord 'LOM' uitleggen).
Les 4
Inleiding – digibord
Zoekproces
- Aanvulling: Regels voor het koken:
Verwerkingsopdrachten