Project ‘Voor wat hoort wat’

Projectlijnen


Projectlijn A

Les 1

Zoekproces

Les 2

Zoekproces


Les 3

Verdieping / verbreding – digibord

Verwerkingsopdrachten bij opdracht 3 en 4

Les 4

Zoekproces



Projectlijn B

Les 1

Vooraf

Les 2

Zoekproces – digibord

Verwerkingsopdrachten

Les 3

Vooraf

Zoekproces – digibord

Verwerkingsopdrachten

Les 4



Projectlijn C

Les 1

Vooraf

Zoekproces

Les 3

Zoekproces

Les 4

Zoekproces



Projectlijn D

Les 1

Inleiding – digibord

Zoekproces – digibord

Verwerkingsopdrachten

Les 2

Inleiding

Zoekproces – digibord

Verwerkingsopdrachten

  • Bij opdracht 1, zie informatieblok ‘Mierenplaag in boeddhistische tempel’
  • Extra informatie:
    De monniken volgen een strenge leefwijze. Ze zijn celibatair (ongehuwd), hebben maar een paar noodzakelijke bezittingen en zijn afhankelijk van leken voor voedsel, kleding en onderdak. Tot de uitrusting van een monnik behoren onder andere: bedelnap, een scheermes, een naald en een zeef. De nap is een teken van Boeddha’s geestelijke heerschappij. Het zeefje dient om insecten uit zijn drinkwater te halen. Niet zozeer om zelf niet ziek te worden maar om die dieren te sparen.
  • Informatieblok ‘Mierenplaag in boeddhistische tempel’

    Boeddhistische monniken breken zich het hoofd over hoe ze een Maleisische tempel kunnen vrijmaken van een mierenplaag zonder de insecten te doden. Hun levensbeschouwelijke overtuiging verbiedt enig geweld tegen mensen of dieren. De Honh Hock See tempel in de noordelijke staat Penang wordt nu al een jaar geplaagd door stekende rode mieren, aldus een woordvoerder van de tempel. Een bezoeker werd vorige maand gebeten en moest daarvoor in het ziekenhuis worden behandeld. Geprobeerd is de mieren met een stofzuiger te verwijderen en ze in een nabijgelegen bos los te laten, maar dat bleek niet afdoende. Voorlopig is een waarschuwingsbord geplaatst. In de tempel wonen zo'n tien monniken en het heiligdom wordt bezocht door honderden volgelingen.

    Bron: www.waarmaarraar.nl/pages/re/11425/Mierenplaag_in_boeddhistische_tempel.html

Les 3

Inleiding

Zoekproces – digibord

Verwerkingsopdrachten

  • Extra opdracht 1: De kinderen zoeken in groepjes op You Tube het meest veelzeggende filmpje over dierendag (google, youtube, video’s, dierendag). De gekozen filmpjes worden gepresenteerd en besproken.
  • Opdracht 3 Powerpoint 'Poesje mauw, hondje waf'
  • Aanvullende opdrachten over Fransciscus en Wereld Dierendierendag
Les 4

Inleiding

Zoekproces

Verwerkingsopdrachten



Projectlijn E

Les 1

Inleiding

Zoekproces

  • Vertelplatenserie: ‘Muis is veel te klein’ wordt bijgesteld/in ontwikkeling
    - Pdf-versie vertelplaten
    - Weergave in verkleinde vorm
  • In plaats het verhaal van 'Muis is veel te klein' kan ook worden gekozen voor het verhaal 'Het lelijke jonge eendje' (het geeft niet dat je anders bent)
    Korte typering: Uit een lelijk ei wordt een kuiken geboren dat er ook heel anders uitziet. De hele eendenvijver keert zich tegen het lelijke eendje en verstoot het. Het eendje verlaat de vijver en komt er na winterse ontberingen achter dat hij niet lelijk is, maar een prachtige witte zwaan
Les 2

Vooraf - digibord

  • De foto’s van de twee kinderen kunnen middels het digibord worden getoond. Klik op foto 1 en klik op foto 2

Inleiding – digibord

  • De kinderen kijken via het digibord naar afbeelding 1 (Wat staat er achter de schutting?) Vervolgens laat u afbeelding 2 zien (2e plaatje)

Zoekproces – digibord

  • Alternatief beeldillusies: in plaats van of als aanvulling kunnen enkele beeldillusies worden voorgehouden, te vinden op de volgende websites (u zoekt enkele eenvoudige voorbeelden uit):

Verwerkingsopdrachten

  • Opdracht 2, aanvulling: beeldfragment 'Kikker en de vreemdeling'.
    Korte typering: In het bos is een nieuw dier komen wonen: Rat. Hij wordt niet geaccepteerd. De dieren zitten boordevol vooroordelen, maar merken dat ze van hun standpunt terug moeten komen: i.p.v. lui en brutaal is hij juist behulpzaam en actief. Hij wordt volledig geaccepteerd en is zelfs geliefd. Dan besluit Rat om naar Amerika te gaan. ‘Kikker en de vreemdeling’ is een schitterend geschilderd prentenboek in warme kleuren. Dit vierde boek over Kikker is gezien zijn thematiek ideaal om voor te lezen op scholen en daarna over discriminatie te praten
Les 3

Zoekproces

  • Aanvulling: beeldfragmenten 'Kinderen voor kinderen'
    • 'En ik' van 'Kinderen voor kinderen'.
    • 'LOM kind' (van tevoren het woord 'LOM' uitleggen).
Les 4

Inleiding – digibord

Zoekproces

Verwerkingsopdrachten