Een fietsbel in je oor: Voorbeeld van een bovenbouwproject over waarden en normen Een veel gestelde vraag tijdens discussies rond de pedagogische opdracht van een school is: wat is een verantwoorde manier om in het onderwijs met waarden en normen om te gaan?

Hellig Hart kiest voor een benadering waarin kinderen in een open communicatieproces zoeken naar welke positie zij kunnen en willen
innemen in concrete morele gedragssituaties. In dit zoekproces willen we kinderen in toe- nemende mate bewust maken van hun persoon- lijke verantwoordelijkheid, of in woorden van de pedagoge Lea Dasberg: "Belangrijk is het werken aan morele zelfverantwoordelijke zelfbepaling bij het maken van morele keuzes". Het achterliggende doel (van morele vorming) is het begeleiden van kinderen in hun morele ontwikkeling in het kader en het perspectief van menswording.
Tegen deze achtergrond zijn de projecten rond waarden en normen opgezet.

Hier volgt een opzet van een project voor groep 7 / 8 'Een fietsbel in je oor’.
1A Sterke handen

Over een voorlopige posi- tiebepaling rond de waarde 'eerlijkheid' aan de hand van (morele) dilemma's
2A Jij beslist

Over een voorlopige posi-tiebepaling rond de waarde 'naastenliefde’ aan de hand van (morele) dilemma's
3A Het onhaalbare     medicijn
Over een voorlopige positie- bepaling rond de waarde 'rechtvaardigheid' aan de hand van (morele) dilemma's
4A Keuzes maken

Over een voorlopige positie-bepaling rond een zelf gekozen waarde aan de hand van (morele) dilemma's
1B Portemonnee of ja

Over het maken van morele keuzes aan de hand van een bochtenspel over geld
2B Pokémonike

Over gedragsdeterminanten bij morele keuzes aan de hand van het verhaal van Esmeralda
3B Gestolen brood

Over de grenzen van eer- lijkheid aan de hand van mogelijke inspirerende personen
4B Recht voor z'n raap

Over authentiek (eerlijk) kunnen en willen zijn aan de hand van een confronterend videofragment over een homoseksuele leerkracht
1C (On)begrensde
    vrijheid

Over een verkenning rond het begrip (relatieve) vrij- heid aan de hand van ver- schillende (morele) dilemma's
2C De 'verknipte'     Wave
Over een confrontatie met de betekenis van 'opgelegde' onvrijheid, aan de hand van de film 'The Wave'
3C Verlamingo

Over een verkenningstocht naar ervaringen met per- soonlijke onvrijheid en het zoeken naar handelingspers- pectieven
4C Veelzeggende
    spiegels

Over de zeggingskracht van inspirerende personen en organisaties op een ouder- avond
1D Pestpokke

Over het zoeken naar een rolinname in pestsituaties aan de hand van een pesttest
2D Van wit voetje
    tot zwart schaap

Over vooroordelen, als één van de mogelijke oorzaken van pesten, aan de hand van een foto-opdracht
3D A never ending
    story

Over bewustwording van de gevolgen van pesten op korte en lange termijn aan de hand van kleine verhalen uit 'Catherine’
4D Game over

Over het zoeken naar oplossin- gen om pestgedrag te voorkomen of te vermin- deren aan de hand van het 'Argumentatiespel’
1E Vreemd is anders
     heel gewoon

Over de ongenuanceerdheid van (veel) beweringen aan de hand van het 'welles nietes' spel
2E Oude mensen zijn
    zielig

Over de betekenis van voor- oordelen aan de hand van het etiketteringsspel
3E Bleekscheten en
    bruine pepernoten

Over de relatie tussen voor- oordelen en discriminatie, aan de hand van ‘Black or white' van Michael Jackson
4E Bruine of blauwe
    ogen

Over het gevoel van machte- loosheid bij racisme aan de hand van een zeer confron- terend rollenspel
Net als alle andere projecten bestaat ook dit project uit vijf projectlijnen (A - E). Elke projectlijn bestaat uit vier opeenvolgende lessen en kan dus beschouwd worden als een project. Dus vijf projecten in één. U kiest de projectlijn die het best past bij de samenstelling van de groep en bij de identiteit van uzelf en de school. Vanzelfsprekend kunt u in de loop van het jaar gebruik maken van meerdere projectlijnen.
Bovenstaand overzicht laat zien dat u kunt
kiezen tussen projecten rond de waarden 'eerlijkheid' (B), ‘vrijheid’ (C), goed inpasbaar rond 4-5 mei, en ‘tolerantie’ (D en E). Projectlijn D kan gezien worden als een pestproject, en projectlijn E als een project over vooroordelen, discriminatie en racisme. Hellig Hart is een basisschoolmethode voor het vak godsdienst / levensbeschouwing, in eerste instantie bedoeld voor katholieke- en interconfessionele basisscholen (inclusief speciaal onderwijs).
Afgaande op geluiden uit het veld denken we dat de methode ook geschikt is voor algemeen-bijzondere basisscholen en het godsdienstig vormingsonderwijs (G.V.O.) in het openbaar onderwijs. Bovendien lijken de projecten van groep 7/8 ook geschikt voor gebruik in het jongerenpastoraat (12+ groepen).
 Pagina 1  Pagina 2  Pagina 3   Pagina 4 
Terug naar het archief